FRIDA KAHLO (1907 – 1954)
Festőművész, a 20. századi Mexikó egyik legemblematikusabb alakja, aki feltűnő, izgalmas megjelenésével és művészetével még halála után is világszerte egyre népszerűbb, életben tartva ezzel a „Frida-mániát”.
1. 6 éves korában megkapta a járványos gyermekbénulást. A betegség miatt jobb lába visszamaradt a fejlődésben. Ettől kezdve Frida nadrágot vagy hosszú szoknyát viselt, hogy ne látszódjon lába deformitása, mert az iskolában sánta madárkának, falábnak hívták a gyerekek és sokat csúfolták. 18 éves korában egy újabb nagy trauma érte: hazafelé tartott, amikor a busz, amelyen utazott, összeütközött egy villamossal. A balesetben Frida testét átszúrta egy kapaszkodórúd és súlyos sérüléseket szerzett: több helyen eltört a gerince, bordái, kulcscsontja és medencéje. A baleset egész életére árnyékot vetett: rengeteg operáción esett át, a fájdalom szinte folyamatosan jelen volt a mindennapjaiban és az elszenvedett sérülései megakadályozták abban, hogy gyermeket szülhessen.
2. Frida orvos szeretett volna lenni, de a baleset után rájött, hogy a sok hiányzás miatt nem fog tudni egyetemre menni, így le kellett mondania álmáról. Hónapokig tartó ágyhoz kötöttségének ideje alatt unaloműzésből elkezdett rajzolni, majd elhatározta, hogy összeköti jó rajzkészségét az orvoslás iránti szenvedélyével és orvosi könyveket fog majd illusztrálni. Szülei vásároltak neki egy festőállványt, amit az apukája az ágyához rögzített, hogy fektében is tudjon festeni. Az alkotás segített neki elviselni a fájdalmakat és túllendülni ezen a nagyon nehéz időszakon. A baldachinos ágya fölötti mennyezetre szülei egy tükröt is elhelyeztek, hogy Frida fekve is láthassa magát. Így festette meg első önarcképét, majd élete során több mint ötven képet festett még magáról.
3. 1927-ben, két évvel a baleset után Frida nagyjából felépült és csatlakozott egy művészeti csoporthoz. Itt ismerkedett meg Diego Rivera-val, a nála 20 évvel idősebb, neves festővel. Szenvedélyesen egymásba szerettek és 1928. aug. 21-én össze is házasodtak. Diego nagy hatással volt a fiatal Frida művészetére, egyéniségének kialakulására, és erősítette nőiességét. Ő biztatta arra is, hogy járjon mexikói népviseletben, földig érő, színes szoknyákban. A férfi sok mindenben segítette és támogatta Fridát, de csapodárságával mély fájdalmat is okozott neki. Házasságuk Diego hűtlenségei miatt 1939 – ben véget ért (ekkor Fridát a lány húgával csalta meg). Frida ezt mondta: „Életemben két súlyos balesetet szenvedtem el. Az egyik, amikor elütött a busz… a másik Diego volt.”Frida és Diego azonban nem tudtak egymástól elszakadni, és egy évvel később újra összeházasodtak. Igaz, a házastársi hűséget ekkor már Frida sem vette túl komolyan és több szerelmi kapcsolata is lett. Férfiakkal és nőkkel egyaránt. Szeretője volt például Murai Miklós, magyar származású, Amerikában élő fotográfus is, aki hosszú éveken keresztül reménykedett abban, hogy Frida hozzá megy feleségül.
4. Gyermekként Frida megtanult varrni, stoppolni, hímezni, vagyis mindent, amire akkoriban egy eladósorban lévő lánynak szüksége lehetett. Főzni viszont nem volt hajlandó, csak jóval később, amikor már hozzáment Diego-hoz. Férjének előző felesége, Lupe Marín tanította meg főzni, pedig vele kezdetben egyáltalán nem volt felhőtlen a kapcsolata.Lupe ezt mondta neki: „A férfiakat vagy az ágyban, vagy a konyhában lehet lenyűgözni. Megtanítalak, hogyan lehet a főztöddel bárkit az ujjad köré csavarni.”Lupe tanácsára Frida az ebédet Diego-nak virágokkal díszített kosárba vitte, a tányérokat pedig egy külön terítőbe tette, amire saját kezűleg hímezte üzenetét férjének: „Imádlak!”.Lupe és Frida egyébként eleinte riválisokként sokat harcoltak egymással, Lupe még egy kínos jelenetet is rendezett Frida és Diego esküvőjén, amelyről egy ott lévő vendég így számolt be: „Lupe megérkezett, úgy tett, mintha nagyon vidám lenne, bulizott jobbra-balra, aztán egyszer csak odarepült Fridához, fölemelte szoknyáját, és elkiáltotta magát az ünneplő tömeg közepén: „Látjátok ezt a két botot? Diego ezekre váltotta le az én lábamat!” „ Ennek ellenére később a két nő között olyan jó barátság alakult ki, hogy még egymás mellé is költöztek.
5. Frida nagyon szeretett volna anya lenni, de több várandóssága is vetéléssel végződött. Az orvosok ugyan már a buszbalesete után elmondták neki, hogy kevés az esélye, hogy ki tud hordani egy várandósságot, ő mégis sokáig reménykedett. Gyötrődéseit, fájdalmait valósághűen merte ábrázolni festményein, ami abban az időben szokatlan volt, hiszen ilyen női témák nem nagyon kerültek vászonra. Híres, Henry Ford Kórház című festményét az egyik vetélése után festette. „A képen egy kórházi ágyon fekszik és ömlik belőle a vér. Az ágya körül jelképes dolgok láthatóak, mint például egy női medence, és minden tárgy kapcsolódik Fridához egy köldökzsinórszerű vörös szalaggal. (kép a hozzászólásban)
6. Frida kendőzetlenül ábrázolta saját testének tökéletlenségeit. Bátran vállalta például összenőtt szemöldökét, bajuszkáját. A női test ilyenfajta ábrázolása nem volt megszokott akkoriban, de ezzel a merész megjelenítési formával Frida arra biztatta a nőket, hogy fogadják el és szeressék testüket. Vastag szemöldökének, bajuszának felvállalása jó példa arra, hogyan lehet valaki éppen attól izgalmas és népszerű, ami egyébként a hagyományos szépségideál kereteit túllépi. Frida sűrű szemöldökét tehát nem kiszedni vagy vékonyítani akarta, hanem épp ellenkezőleg, egy Revlon szemöldökceruzával még dúsabbra rajzolta. Frida egyébként nagyon szerette a Revlon termékeket, főleg az Everything’s Rosy szájrúzst.
7. Az 1930-as években Mexikóban a nők nemigen beszéltek magukról, és még otthon sem álltak ki magukért. Frida ezzel szemben festményeivel nyíltan kifejezte saját testi és lelki fájdalmait, és olyan gyötrelmeket ábrázolt, amilyeneket csak egy nő ismerhet. Művészetével a többi nő számára is utat mutatott. A nőjogi mozgalmak később, az 1970-es években elkezdtek érdeklődni Frida élete és munkássága után. Arcképe a Chicano Mozgalom és a feminista művészek jelképe lett.
8. Frida mindig nagyon odafigyelt a megjelenésére. Színesen, izgalmasan öltözött, igazán feltűnő jelenség volt. Hagyományos mexikói népviseletét szívesen kombinálta modern, nyugati stílusú ruhadarabokkal. Földig érő hímzett szoknyákat, ruhákat viselt, ezüst fülbevalókat, ónix – és jádeköves nyakláncokat hordott és kezét gyakran díszítették gyűrűk. Hatalmas, élénk színű virágokkal és szalagokkal díszített hajfonatai védjegyévé váltak. Toalettjének elmaradhatatlan kiegészítője volt a rebozo kendő, amit vállára vetve vagy hajába fonva viselt. Ez a kendő a mexikói őslakosok hagyományos, hosszú sálja, amit a nők vajúdás alatt a medencéjük köré tekernek, majd később ebben ringatják kisbabájukat. A rebozo a mexikói forradalom idején a szabadságharc jelképe lett.
9. Halála előtt már ágyban fekvő beteg volt, amikor megrendezésre került első és utolsó, önálló kiállítása Mexikóban. Frida ebben a helyzetben sem szokványosan viselkedett: ahelyett, hogy otthon maradt volna, mindenki nagy meglepetésére hordággyal odavitette magát, majd díszes, baldachinos ágyában elhelyezkedve vett részt a kiállítás megnyitóján.
10. Frida 1954-ben, tüdőembólia miatt hunyt el otthonában, a Casa Azul-nak nevezett Kék Házban. Ott, ahol született és ott, ahol Diegoval éltek.A ház férje jóvoltából ma Frida Kahlo Múzeumként működik. Diego kérésére azonban azokat a dolgokat, amit nem tartottak fontosnak a művészi örökség szempontjából, a fürdőszobába tették. Ide kerültek Frida személyes dolgai is: ruhái, kozmetikumai, naplói, levelezései. A fürdőszobát bezárták. Kulcsát Diego egy közeli barátnőjére bízta azzal a kéréssel, hogy a halála után még legalább tizenöt évig ne nyissák ki. A titkok fürdőszobája így végül csak 2004-ben nyílt meg, feltárva Frida legszemélyesebb dolgait.
11. Frida Kahlo művészeti örökségének a jelentősége és értéke halála után nőtt meg csak igazán. A „Frida – mánia” az 1990-es évektől kezdve az egész világot meghódította. A boltokat elárasztották a Frida Kahlo kulcstartók, bögrék, zoknik, strandtáskák, pólók… sőt! már fridás menstruációs betét is kapható. Frida arca megjelent képeslapokon, posztereken is, 2017 -ben pedig Dallas egyik képzőművészeti múzeuma Frida – fesztivált rendezett. A világon soha nem gyűlt még össze annyi Fridának öltözött ember, mint akkor, így a résztvevők Guinness-rekordot állítottak fel. Frida gondolatait gyakran idézik Pinterest-táblákon, hűtőmágneseken, ahogyan ezt a mondatát is: „Merj élni, meghalni bárki tud!”.
Felhasznált irodalom:
Arianna Davis Élj merészen!
F. G. Haghenbeck Frida füveskönyve
Fotó: Pinterest